Για πρώτη φορά, ένας Ρωσικός πύραυλος Soyuz εκτοξεύτηκε από το Ευρωπαϊκό διαστημικό κέντρο στη Γαλλική Γουϊάνα. Μαζί του, μετέφερε τους πρώτους δορυφόρους του συστήματος πλοήγησης Galileo.
Το σύστημα Galileo αποτελεί το πρώτο πολιτικό δορυφορικό σύστημα εντοπισμού θέσης. Είναι μια πρωτοβουλία της Ευρώπης να δημιουργήσει το δικό της ανεξάρτητο δορυφορικό σύστημα που θα εγγυάται υπηρεσίες πολιτικής χρήσης μεγάλης ακρίβειας και παγκόσμιας κάλυψης.
Το σύστημα Galileo αποτελεί το πρώτο πολιτικό δορυφορικό σύστημα εντοπισμού θέσης. Είναι μια πρωτοβουλία της Ευρώπης να δημιουργήσει το δικό της ανεξάρτητο δορυφορικό σύστημα που θα εγγυάται υπηρεσίες πολιτικής χρήσης μεγάλης ακρίβειας και παγκόσμιας κάλυψης.
Η ιδέα προτάθηκε στις αρχές του ’90, αλλά η επίσημη συμφωνία υπεγράφη στις 26 Μαΐου 2003 από την Ευρωπαϊκή Ένωση και την Ευρωπαϊκή Διαστημική Υπηρεσία (ESA).
Το Galileo θα αποτελείται από ένα δορυφορικό τμήμα 30 δορυφόρων κατανεμημένων σε τρία τροχιακά επίπεδα, οι οποίοι θα παρέχουν υπηρεσίες δορυφορικής πλοήγησης μεγάλης ακρίβειας και αξιοπιστίας από το 2015. Κάθε χρήστης που θα διαθέτει δέκτη Galileo θα μπορεί να γνωρίζει με μεγάλη ακρίβεια τη θέση του σε πραγματικό χρόνο ακόμη και κάτω από τις πιο ακραίες συνθήκες. Το σύστημα πρόκειται να είναι συμβατό και διαλειτουργικό με τα τρέχοντα συστήματα GPS και GLONASS, εξασφαλίζοντας ακόμη μεγαλύτερη διαθεσιμότητα και ακρίβεια.
Το νέο ευρωπαϊκό δορυφορικό σύστημα Galileo προορίζεται να εξασφαλίσει την ανταγωνιστικότητα της Ευρώπης στο τομέα της δορυφορικής πλοήγησης φιλοδοξώντας να ξεπεράσει τα υπάρχοντα συστήματα με καλύτερες επιδόσεις, ασφάλεια και μεγαλύτερο εύρος εφαρμογών.
Κυριότερα πλεονεκτήματα του Galileo θεωρούνται η αμιγώς πολιτική του χρήση και το υψηλό επίπεδο ακρίβειας και αξιοπιστίας των σημάτων, που θα παρέχει ως περισσότερο προηγμένο των άλλων συστημάτων. Γεγονός είναι πως το Galileo επωφελήθηκε της μακράς εμπειρίας και τεχνογνωσίας που η χρήση του προκατόχου του, GPS, έχει αποφέρει. Η ακρίβεια του 1 μέτρου που θα προσφέρει, σε αντίθεση με αυτή των 10 μέτρων του GPS, δεν έχει προηγούμενο και θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την δορυφορική πλοήγηση αεροπλάνων, πλοίων, τρένων, αυτοκινήτων κ.α.
Το φάσμα των εφαρμογών που ανοίγεται στο σύστημα Galileo είναι εξαιρετικά ευρύ περιλαμβάνοντας τόσο τις ήδη υπάρχουσες όσο και νέες που θα δημιουργηθούν. Αυτές θα αφορούν από τις ασφαλείς και αποτελεσματικές μεταφορές (αεροπορικές, θαλάσσιες, οδικές και σιδηροδρομικές μεταφορές, ακόμη και τις μετακινήσεις με τα πόδια) και τους διάφορους εμπορικούς τομείς (γεωργία, ασφάλεια των οικονομικών συναλλαγών μέσω Διαδικτύου, βέλτιστη μεταφορά ηλεκτρικού ρεύματος στις γραμμές ηλεκτροδότησης, τουρισμός, κτλ.) ως και τη διαχείριση των κρίσεων και των καταστάσεων έκτακτης ανάγκης.
Μεγαλύτερη ανάπτυξη αναμένεται να έχει η αγορά των υπηρεσιών μεταφοράς (διαχείριση στόλου, προσδιορισμός και βελτιστοποίηση διαδρομών, προηγμένα βοηθητικά συστήματα οδήγησης κ.α.) όπως και των υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας. Η οικονομική δυνατότητα του συστήματος Galileo, οι προοπτικές για την ευρωπαϊκή βιομηχανία να κερδίσει ένα καλό μερίδιο της αναπτυσσόμενης παγκόσμιας αγοράς των υπηρεσιών πλοήγησης μέσω δορυφόρων καθώς επίσης και οι προοπτικές για τις σχετιζόμενες με τις παραπάνω εφαρμογές βιομηχανίες εκτιμάται πως θα είναι εξαιρετικές.
Το κείμενο προέρχεται από διπλωματική εργασία της Αφεντουλίδου Κλεονίκης στο ΕΜΠ
Το κείμενο προέρχεται από διπλωματική εργασία της Αφεντουλίδου Κλεονίκης στο ΕΜΠ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου